Public à l’oeuvre

De Boost 2016-prijs heeft zich laten inspireren door het project ‘Publiek aan zet’ met het Akcess-label. Wat gebeurt er als het publiek de controle over een museum overneemt? Na het avontuur van Museum M in Leuven en onder toezicht van de vereniging Mooss proberen het Musée des Beaux-Arts de Charleroi, het BPS22 en het Musée de la Photographie het experiment uit door het publiek de opdracht te geven een tentoonstelling te bedenken, te ontwerpen en op te zetten. Van het discours van de tentoonstelling tot de keuze van de werken, via de scenografie, de ophanging, de communicatie en de bemiddeling, is de curator van ‘Public à l’œuvre: Charleroi- Mutations’, is het publiek! De projectleiders worden bij hun initiatief begeleid door Mooss vzw, de initiatiefnemer van de ‘Publiek aan zet’-methodologie.

De jury van Akcess was onder de indruk van de dynamiek van de drie culturele instellingen, de mogelijkheid voor de deelnemers om werken uit drie verschillende collecties te selecteren en de toe-eigening van het succesvolle project ‘Publiek aan zet’!

 

Boost Akcess 2016-prijs